1929
Onder het spoor loopt een tunneltje voor het smalspoor van de in het westen aan de Maas gelegen steenfabriek Canoy-Herfkens. Het bedrijf haalde zijn klei in het gebied ten oosten van de spoorwegovergang. In 1929 is deze tunnel aangelegd om veilig het spoor te kunnen kruisen. Alle grotere kleiwarenfabrieken in Tegelen maakten gebruik van smalspoor om de klei vanuit de groeves op het hoogterras naar hun fabriek te brengen.
1880-1922
Steenfabriek Canoy-Herfkens werd in 1880 opgericht en lag in het Maasveld. De eerste klei werd ter plekke gedolven. Enige jaren later werd overgeschakeld naar betere klei die aan de overkant van het spoor in Egypte (links en rechts van het dadelijk te volgen pad) en het Jaomerdal (verder naar links) te vinden was. Om het kleitransport met paarden gemakkelijker te maken, werd rond 1894 een smalspoor aangelegd. Omdat gebruik gemaakt werd van dierlijk vervoer, mocht het spoor gelijkvloers gekruist worden.
1923-1960
In 1923 kocht de firma een eerste benzinelocomotief voor het kleitransport. Omdat dit problemen opleverde bij het kruisen van de spoorlijn, liet Canoy-Herfkens in 1929 een tunnel onder het spoor aanleggen, om zodoende toch het gemechaniseerde kleivervoer voort te kunnen zetten. De eenvoudige tunnel bestaat uit twee langgerekte, vierkante tunnelschachten aan weerszijden van de spoorlijn. Aan de westzijde is een betonnen keermuur opgetrokken vanwege de parallel lopende weg. Aan de oostzijde is nog een deel van het schachthoofd en het tunneldek zichtbaar.
1960-heden
Rond 1960 werd het smalspoor afgedankt omdat het kleivervoer voortaan goedkoper en flexibeler met vrachtauto’s gedaan kon worden. Het tunneltje verloor hierdoor zijn functie. Het unieke stukje industriële erfgoed is een rijksmonument geworden. In 2020 werd het gerestaureerd, met een hekwerk afgesloten en omgevormd tot een vleermuizenverblijf. De fabriek van Canoy-Herfkens werd in 1976 gesloten en vervolgens gesloopt. Als enige restant van het grote fabriekscomplex staat langs de Maas bij de Zuiderbrug nog de schoorsteen met de firmanaam.