Tunneltje Canoy-Herfkens

1929

Onder het spoor loopt een tunneltje voor het smalspoor van de in het westen aan de Maas gelegen steenfabriek Canoy-Herfkens. Het bedrijf haalde zijn klei in het gebied ten oosten van de spoorwegovergang. In 1929 is deze tunnel aangelegd om veilig het spoor te kunnen kruisen. Alle grotere kleiwarenfabrieken in Tegelen maakten gebruik van smalspoor om de klei vanuit de groeves op het hoogterras naar hun fabriek te brengen.


1880-1922

Steenfabriek Canoy-Herfkens werd in 1880 opgericht en lag in het Maasveld. De eerste klei werd ter plekke gedolven. Enige jaren later werd overgeschakeld naar betere klei die aan de overkant van het spoor in Egypte (links en rechts van het dadelijk te volgen pad) en het Jaomerdal (verder naar links) te vinden was. Om het kleitransport met paarden gemakkelijker te maken, werd rond 1894 een smalspoor aangelegd. Omdat gebruik gemaakt werd van dierlijk vervoer, mocht het spoor gelijkvloers gekruist worden.

Placeholder for 06 11 De Stenen Spreken000406 11 De Stenen Spreken0004
Placeholder for 06 12 116 85 20150606 00306 12 116 85 20150606 003

1923-1960

In 1923 kocht de firma een eerste benzinelocomotief voor het kleitransport. Omdat dit problemen opleverde bij het kruisen van de spoorlijn, liet Canoy-Herfkens in 1929 een tunnel onder het spoor aanleggen, om zodoende toch het gemechaniseerde kleivervoer voort te kunnen zetten. De eenvoudige tunnel bestaat uit twee langgerekte, vierkante tunnelschachten aan weerszijden van de spoorlijn. Aan de westzijde is een betonnen keermuur opgetrokken vanwege de parallel lopende weg. Aan de oostzijde is nog een deel van het schachthoofd en het tunneldek zichtbaar.

Placeholder for 06 21 Tegelen Canoy Herfkens1930 0206 21 Tegelen Canoy Herfkens1930 02
Placeholder for 06 22 klei afgraven in de kleigroeve06 22 klei afgraven in de kleigroeve

1960-heden

Rond 1960 werd het smalspoor afgedankt omdat het kleivervoer voortaan goedkoper en flexibeler met vrachtauto’s gedaan kon worden. Het tunneltje verloor hierdoor zijn functie. Het unieke stukje industriële erfgoed is een rijksmonument geworden. In 2020 werd het gerestaureerd, met een hekwerk afgesloten en omgevormd tot een vleermuizenverblijf. De fabriek van Canoy-Herfkens werd in 1976 gesloten en vervolgens gesloopt. Als enige restant van het grote fabriekscomplex staat langs de Maas bij de Zuiderbrug nog de schoorsteen met de firmanaam.

Placeholder for 06 31 11 Tunnel 0406 31 11 Tunnel 04
Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 22Venlopartners 010524 Keramiekroute 22

Je raakt niet uitgekeken in Tegelen

Erfgoud

Kantoor Teeuwen

Kaldenkerkerweg 33

Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 04 HDRVenlopartners 010524 Keramiekroute 04 HDR
Erfgoud

Dakpannenfabriek Kurstjens

Nassaustraat 43

Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 23Venlopartners 010524 Keramiekroute 23
Erfgoud

Villa Canoij

Kaldenkerkerweg 109

Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 01Venlopartners 010524 Keramiekroute 01
Erfgoud

Villa Maria

Kaldenkerkerweg 73

Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 02Venlopartners 010524 Keramiekroute 02
Erfgoud

Arbeiderswoningen Russel

Egypte 8-9

Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 17Venlopartners 010524 Keramiekroute 17
Erfgoud

Tunneltjes Egypte

Egypte

Placeholder for Venlopartners 010524 Keramiekroute 24Venlopartners 010524 Keramiekroute 24